Hukum Puasa Ganti Hari Jumaat - Hukum Puasa Hari Jumat / Maksudnya ialah sunat dipuasakan dua hari yaitu khamis dengan jumaat atau jumaat dengan sabtu.. Begitu juga dimakruhkan melakukan puasa sunat pada hari jumaat sahaja. Oleh itu, jika dia biasa melakukan sehari berpuasa dan sehari berbuka, kemudian terkena hari berpuasa pada hari berkenaan (jumaat, sabtu atau ahad), maka ini tidak dimakruhkan, sebagaimana pada hari syak. Adalah makruh berpuasa pada hari jumaat satu satunya sahaja tanpa di sambung sebelum atau sesudahnya dengan puasa yang lain. (pendapat syeikhul islam ibnu taimiyah). Oleh itu bagi membezakan puasa orang islam dengan orang yahudi, hendaklah berpuasa bergandingan iaitu sama ada berpuasa hari khamis dan jumaat atau hari jumaat dan sabtu.
4) apakah puasa ganti yang dilakukan pada hari jumaat perlu dikembarkan dgn hari khamis atau sabtu? Dari muhammad bin abbad bin ja'far, aku pernah bertanya kepada jabir: Berpuasa ganti pada hari jumaat sahaja tidak digalakkan kerana ia merupakan hari umat islam memperbanyakkan dan mempelbagaikan ibadat. 1929) ulama menyatakan larangan di dalam hadis itu merujuk kepada larangan yang tidak putus (makruh). Tetapi jika sudah biasa seorang itu berpuasa kemudian kebetulan jatuh pada hari jumaat maka tidak makruh seperti seorang yang berpuasa selang sehari apabila jatuh berpuasa pada hari jumaat maka tidak dimakruhkan.
Walau bagaimanapun ia boleh dilakukan dengan menggandingkan sehari sebelum atau sehari selepas. (pendapat syeikhul islam ibnu taimiyah). Begitu juga dimakruhkan melakukan puasa sunat pada hari jumaat sahaja. Masakan tidak, hampir dua bulan ia ditutup selepas semua aktiviti masjid dan surau termasuk solat jumaat dan berjemaah ditangguhkan sejak pertengahan mac lalu. Dalam sebuah hadits dari nabi shallallahu 'alaihi wa sallam dijelaskan bahwasanya beliau bersabda, janganlah kalian mengkhususkan hari jumat untuk berpuasa dan malam harinya untuk bangun, (hr. Dan jatuh makruh itu jika puasa sunat, tiada puasa qadha. Yang dimaksudkan berpuasa itu merujuk kepada puasa sunat. Oleh itu, jika dia biasa melakukan sehari berpuasa dan sehari berbuka, kemudian terkena hari berpuasa pada hari berkenaan (jumaat, sabtu atau ahad), maka ini tidak dimakruhkan, sebagaimana pada hari syak.
Hukum membatalkan puasa sunat dan puasa wajib (puasa ganti) adalah 2 perkara yang berbeza dan ia ada disebutkan di dalam dalil.
Seeloknya ia dimulakan pada hari isnin dan boleh dilakukan berturutan sehingg jumaat dan sabtu. Adakah nabi melarang berpuasa sunat pada hari jumaat?jabir menjawab: Namun, jika sudah berada di tahap akhir, iaitu sudah tidak sempat, maka boleh sahaja dilakukan pada hari jumaat. Ada yang mengatakan puasa dimakruhkan pada hari itu karena hari raya; (pendapat syeikhul islam ibnu taimiyah). Setelah sekian lama menanti, akhirnya 'pintu' rumah allah mula dibuka semula pada hari ini dengan mematuhi garis panduan ditetapkan. Berpuasa ganti pada hari jumaat sahaja tidak digalakkan kerana ia merupakan hari umat islam memperbanyakkan dan mempelbagaikan ibadat. Justeru, makruh hukumnya jika anda berpuasa pada hari jumaat, sabtu atau ahad tanpa disertai dengan hari khamis. Ia harus, sama seperti puasa hari selasa dan rabu. Hukum membatalkan puasa sunat dan puasa wajib (puasa ganti) adalah 2 perkara yang berbeza dan ia ada disebutkan di dalam dalil. Makruh puasa hari jumaat sahaja, atau hari sabtu sahaja atau ahad sahaja. Bolehkah berpuasa pd hari jumaat,sabtu & ahad. Masakan tidak, hampir dua bulan ia ditutup selepas semua aktiviti masjid dan surau termasuk solat jumaat dan berjemaah ditangguhkan sejak pertengahan mac lalu.
Waalaikumsalam, hukum berpuasa pada haru jumaat sahaja adalah makruh kerana ia menyerupai puasa orang yahudi. Ada yang mengatakan puasa dimakruhkan pada hari itu karena hari raya; Hukum wanita pergi melancong tanpa mahram oleh itu, ada hari jumaat dibolehkn seseorang itu berpuasa tetapi didahulukan dengan puasa pada hari khamis dan disambung pada hari sabtu. (pendapat syeikhul islam ibnu taimiyah). Bolehkah berpuasa pd hari jumaat,sabtu & ahad.
Begitu juga dimakruhkan melakukan puasa sunat pada hari jumaat sahaja. Seeloknya ia dimulakan pada hari isnin dan boleh dilakukan berturutan sehingg jumaat dan sabtu. Hukum membatalkan puasa sunat puasa sunat, kita boleh batalkan (tanpa sebab) saat kita sedang berpuasa, hal ini ada dinyatakan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh ummu hani' ra sabda nabi saw: Pertubuhan kebajikan darul tauhid malaysia cawangan kedah hukum puasa sunnah pada hari sabtu sebahagian kalangan ada yang melarang berpuasa pada hari sabtu terutama. Selain perbedaan dalil, perbedaan pendapat di kalangan ulama terkait hukum puasa hari jumat disebabkan oleh perbedaan mereka dalam memahami larangan puasa hari jumat. Jangan kamu berpuasa pada hari jumaat sahaja. Oleh itu bagi membezakan puasa orang islam dengan orang yahudi, hendaklah berpuasa bergandingan iaitu sama ada berpuasa hari khamis dan jumaat atau hari jumaat dan sabtu. 4) apakah puasa ganti yang dilakukan pada hari jumaat perlu dikembarkan dgn hari khamis atau sabtu?
Hukum puasa di hari jumat seorang ulama berkata menghususkan puasa di hari jumat secara persendirian itu dilarang.
Dari muhammad bin abbad bin ja'far, aku pernah bertanya kepada jabir: Berpuasa ganti pada hari jumaat sahaja tidak digalakkan kerana ia merupakan hari umat islam memperbanyakkan dan mempelbagaikan ibadat. So, kalau nak puasa ganti hanya pada hari jumaat sahaja, boleh. Waalaikumsalam, hukum berpuasa pada haru jumaat sahaja adalah makruh kerana ia menyerupai puasa orang yahudi. Haram berpuasa pada hari jumaat bagi puasa sunat. Namun, jika sudah berada di tahap akhir, iaitu sudah tidak sempat, maka boleh sahaja dilakukan pada hari jumaat. Diriwayatkan daripada ibnu abbas radhiallahu 'anhu berkata, telah bersabda rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: Sedangkan sebagian ulama hanafiyah justru menyatakan hukum berpuasa di jumat saja mandub, yaitu segala sesuatu yang apabila dikerjakan akan mendapatkan pahala, dan jika ditinggalkan tidak mendapatkan siksa. Walau bagaimanapun ia boleh dilakukan dengan menggandingkan sehari sebelum atau sehari selepas. Hal ini didasarkan pada hadits nabi yang melarang tentang praktik puasa khusus di hari jumat, tanpa ada tambahan puasa di hari selainnya. Fuqaha dalam mazhab syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qada ramadhan dan puasa sunat enam hari pada bulan syawal. Bolehkah berpuasa pd hari jumaat,sabtu & ahad. Riwayat abu daud (2421) nabi saw bersabda yang bermaksud:
Adalah makruh berpuasa pada hari jumaat satu satunya sahaja tanpa di sambung sebelum atau sesudahnya dengan puasa yang lain. Dan jatuh makruh itu jika puasa sunat, tiada puasa qadha. Dari muhammad bin abbad bin ja'far, aku pernah bertanya kepada jabir: Begitu juga dimakruhkan melakukan puasa sunat pada hari jumaat sahaja. Justeru, makruh hukumnya jika anda berpuasa pada hari jumaat, sabtu atau ahad tanpa disertai dengan hari khamis.
Dan jatuh makruh itu jika puasa sunat, tiada puasa qadha. Tetapi jika sudah biasa seorang itu berpuasa kemudian kebetulan jatuh pada hari jumaat maka tidak makruh seperti seorang yang berpuasa selang sehari apabila jatuh berpuasa pada hari jumaat maka tidak dimakruhkan. Berpuasa ganti pada hari jumaat sahaja tidak digalakkan kerana ia merupakan hari umat islam memperbanyakkan dan mempelbagaikan ibadat. Jangan kamu berpuasa pada hari jumaat sahaja. Adalah makruh berpuasa pada hari jumaat satu satunya sahaja tanpa di sambung sebelum atau sesudahnya dengan puasa yang lain. Gabung niat puasa qada ramadan dan puasa 6 syawal. Tapi, kalau puasa yang dilakukan adalah puasa wajib, boleh untuk berpuasa pada hari jumaat sahaja. Justeru, makruh hukumnya jika anda berpuasa pada hari jumaat, sabtu atau ahad tanpa disertai dengan hari khamis.
Di dalam mahzab syafie, hukum berpuasa sunat pada hari jumaat tanpa disertakan puasa sunat pada hari khamis atau tidak disertakan puasa sunat pada hari sabtu adalah makruh.
Puasa pada hari sabtu sahaja (ditunggalkan) puasa pada hari jumaat sahaja (ditunggalkan) puasa sepanjang tahun (sepanjang masa) hari haram berpuasa sunat. Harus, dengan syarat ia tidak dilakukan secara ifrad (dengan berpuasa pada hari sabtu sahaja) dan hendaklah dengan berpuasa sehari sebelum (jumaat) atau sehari selepasnya (ahad). Hukum membatalkan puasa sunat puasa sunat, kita boleh batalkan (tanpa sebab) saat kita sedang berpuasa, hal ini ada dinyatakan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh ummu hani' ra sabda nabi saw: Oleh itu bagi membezakan puasa orang islam dengan orang yahudi, hendaklah berpuasa bergandingan iaitu sama ada berpuasa hari khamis dan jumaat atau hari jumaat dan sabtu. Fuqaha dalam mazhab syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qada ramadhan dan puasa sunat enam hari pada bulan syawal. Walau bagaimanapun ia boleh dilakukan dengan menggandingkan sehari sebelum atau sehari selepas. Tapi bagi puasa ganti, ianya dibenarkan. Tetapi jika sudah biasa seorang itu berpuasa kemudian kebetulan jatuh pada hari jumaat maka tidak makruh seperti seorang yang berpuasa selang sehari apabila jatuh berpuasa pada hari jumaat maka tidak dimakruhkan. Maksudnya ialah sunat dipuasakan dua hari yaitu khamis dengan jumaat atau jumaat dengan sabtu. 1849) jika anda memulakan puasa sama ada puasa ganti atau sunat syawal pada khamis, maka dibolehkan untuk menyambungnya sehingga jumaat, sabtu dan ahad secara bersambungan. Berpuasa ganti pada hari jumaat sahaja tidak digalakkan kerana ia merupakan hari umat islam memperbanyakkan dan mempelbagaikan ibadat. Riwayat abu daud (2421) nabi saw bersabda yang bermaksud: Sedangkan sebagian ulama hanafiyah justru menyatakan hukum berpuasa di jumat saja mandub, yaitu segala sesuatu yang apabila dikerjakan akan mendapatkan pahala, dan jika ditinggalkan tidak mendapatkan siksa.